tisdag 16 december 2008

T - 151: Henrik får en coach och slänger upp ett löpschema


Idag har jag utsett en arbetskollega till löpcoach och tillika mentor. Det blev han på bilden! Coach är både en bra löpare samt göteborgare (gillar även Gais). Detta innebär att jag har alla förutsättningar för att kunna klara löpet den 16 maj.

Hur som helst, coach tips till mig var följande:

Om du springer tre gånger per vecka förbättrar du din kondition om du springer fyra gånger i veckan förbättrar du din löpning. Kör fyra.

Om coach vill att jag ska ta bort bilden så gör jag det asap.

Nu har jag satt upp ett schema på hur jag ska spring varje vecka. Löpprogrammet som jag fick ifrån maraton.se var baserat på utomhusträning (givetvis). Därför kunde jag inte applicera detta på min träning på bandet. Schemat har två veckor beroende om jag vill ha speciellt mycket skoj på lördagar eller inte.

Vecka utan skoj.
Måndag, onsdag, fredag, söndag - löpning.
Torsdag - innebandy

Vecka med skoj
Måndag, onsdag, fredag, lördag - löpning.
Torsdag - innebandy

Jag har satt upp två delmål. Det ena är att kunna springa 5 km. Det borde jag kunna springa rätt snart. Andra delmålet är milen, som jag beräknar klara av i slutet av januari början av februari. Coach tyckte att jag skulle fokusera mindre på tiden och ta fokus på längden. Jag ska springa halvmaraton och inte sprint med Usain Bolt i hasorna.

Jag vill ändå påpeka att jag i min förra blogg, lovade att jag skulle ta 5km på 28 minuter. I'm almost there...

Som schemat säger har jag löpträning. Ska springa något längre än tidigare (4km), kanske 4,5km beror på flåset. Sedan ska jag besöka löplabbet och testa ut några bra löpskor för vinterutomhusbruk. Finns två varianter, dubbar på själva skon eller dubbar av broddartyp.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Din Coach säger: ställ bilen och spring till jobbet.....

Henke sa...

Måste fixa löpskor med dubbar alternativt gummibroddar.