tisdag 25 november 2008

T -171: Metoden, IKSU och nr 26

Försov mig i morse. Skulle haft ett möte kl 08.15 men jag fick skjuta upp det till kl. 09.00. Tur tur! Är alltid lite trött efter att man har skickat iväg tidningen på tryck. Man kan säga att man har gett allt. Jag kommer att ge allt den 16 maj.

För att kunna ge allt måste jag ha en metod för att lyckats. Jag har valt att läsa det jag kommer över gällande maratonlöpning. Träningsmetoderna är många men jag har fastat för ett 26 veckoprogram där målet är att kunna "genomlida" och klara av ett maraton på ca 42 km. Trots att jag ska "bara" springa ett halvmaraton så tror jag att man lär sig metoden "löpning" grundligare än om man väljer ett program på 20 veckor avsett för halvmaraton. Rätta mig om jag har fel.

Hur som helst, drar jag igång med mitt 26 veckors den andra 2 december, alltså på tisdag nästa vecka. Imorgon kommer jag att lämna ut en pdf med alla veckor löpträningar. Häng med vet ja! Varje vecka presenterar jag förra veckans prestationer och visar veckans träningsschema. Om jag noterar några framsteg så kommer de upp på bloggen.

Jag var på IKSU idag och löpte lite band. Sprang/gick 3,7km på 30.28. Jag har en kompis, M som sprang detta på kuperad bana (Gammlias 3,7 km spår) på 18 minuter någoting. Inte fy skam. Sedan gick den sista biten till 4 km. Så totalt 35 minuter. Hade en puls på löpperioderna på ca. 165-170 slag per minut. Har ej testat min maxpuls men jag antar att den tangerar 200 slag/minut.

I min förra blogg så gjorde jag mig rolig genom att driva med bajsmannen (se inlägg)

Nu har jag funnit ett reportage i Göteborgsposten angående löpare nr 26. Det var under Göteborgsvarvet 2007 det som inte skulle ske skedde.



Troligtvis har han haft en jobbig uppväxt med en krävande mor & far som knappt gett honom ett gratis, utan bara skäll när det ha gått dåligt. Eller också är det så att de som är riktigt ingrodd löpare är så ego så han bryr sig föga om hur han vinner bara att han vinner som räknas. Vad vet jag? Jag är inte sån.

Inga kommentarer: